3 november 2016

Zakelijk Advies

“De medewerkers zijn het visitekaartje van het bedrijf”

Op kantoor of bij de klant speelt uiterlijk een belangrijke rol, uiterlijke presentatie is voor het imago van een bedrijf niet te onderschatten. Waarom veel waarde hechten aan de uitstraling van uw pand en huisstijl maar de uitstraling van uw medewerkers vergeten? 

U kunt maar één keer een eerste indruk neerzetten en het is belangrijk om die indruk te laten kloppen met uw kennis en vaardigheid.

U kunt uw medewerkers bewust laten worden van het effect van kleur en kleding in hun uiterlijke presentatie en daardoor het succes vergroten van uw onderneming.


70% van de professionals niet gepast gekleed voor hun functie

Een Brits onderzoek stelt dat HR Managers schatten dat 70% van de professionals niet gepast gekleed gaan voor hun functie.

7 op de 10 mensen vertrekken dus elke dag naar hun werk in kleding die hun geloofwaardigheid ondermijnt, hun talenten niet ondersteunt en bijgevolg hun effectiviteit significant vermindert. Of ze nu overdressed zijn — of meer waarschijnlijk underdressed – deze mensen stellen comfort boven correcte kleding. Vreemd wanneer je weet dat ze hard werken, ze geld noch moeite sparen om opleidingen te volgen, ze de juiste mindset en competenties hebben om te bereiken wat ze zouden willen en dan zetten ze dit alles op het spel door zich te hullen in kleding waar ze geen minuut over nagedacht hebben. Ze spenderen al hun tijd en energie in het perfectioneren van hun vaardigheden om zich te differentiëren van hun concurrenten en verstoppen zich dan achter kleding die nietszeggend, ineffectief of slordig is.

Je professionele uitstraling moet het verhaal vertellen, snel en efficiënt. Het moet je autoriteit en expertise weerspiegelen en dit allemaal in 1 oogwenk. Er mag bij niemand enige twijfel bestaan dat je doet en wat je zegt te doen.

De sleutel van het succes ligt hier in het begrijpen van hoe belangrijk uitstraling is in een professionele context en te leren deze kennis toe te passen om je carrièredoelen te bereiken. We weten allemaal dat we geen tweede kans hebben op een goede eerste indruk. In de eerste 30 seconden van een ontmoeting, hebben ze al een oordeel over je klaar.

Jij doet immers hetzelfde met anderen. Het is een overlevingsinstinct dat we al jaren gebruiken om te bepalen of iemand vriend of vijand is. Dus maak jezelf niet wijs dat uiterlijk er niet toe doet. Of het nu rechtvaardig is of niet, je uiterlijke presentatie is echt wel belangrijk.

Laat ons wel duidelijk zijn over 1 ding: de verpakking maakt nooit een gebrek aan talent noch competentie goed. Als je niet weet waar je mee bezig bent, zal geen enkele verpakking dit feit kunnen verbergen. Hoe je eruit ziet helpt je door de deur, wat je kent houd je erachter.

Samengevat, als je expert bent in je job maar je je slecht presenteert, zal je zelden een kans krijgen om vooruit te geraken. Niet weten hoe je gepast te kleden, is voor werkgevers vaak reden nummer 1 om mensen niet te promoveren. We zien getalenteerde mensen jaren in dezelfde functie zitten omdat ze er niet in slaagden het belang van zichzelf correct en naar de functie te kleden, te erkennen.
Dus als je competent bent, expert in je werkveld en je bent klaar om de volgende stap in je carrière te zetten dan is het zaak te investeren in je persoonlijke presentatie. Het mag oppervlakkig lijken maar het WERKT!